Blogroll


Saturday, November 19, 2011

Muhyiddin umum pemansuhan projek rintis pengajaran 9 jam

2011/11/19

LABUAN: Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan pemansuhan projek rintis pengajaran sembilan jam yang sepatutnya bermula di empat negeri, tahun depan.

Timbalan Perdana Menteri berkata, ketetapan itu dibuat bagi mengelak kekeliruan di kalangan guru, selain tidak mahu menambah beban sedia ada.

Katanya, ketetapan itu sudah dimaklumkan kepada Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (Datuk Seri Abu Bakar Abdullah).
Beliau berkata demikian pada sidang media di Lapangan Terbang Labuan di sini, sebentar tadi.

Berita Harian Online: 19 November 2011

Friday, November 18, 2011

lAYAN

98% Orang Tidak Tahu Jawapannya..??

Teka-Teki Einstein (98% orang di dunia tidak mampu menjawabnya)??
Albert Einstein menyusun teka teki ini pada abad yang lalu.
Dia menyatakan, 98% penduduk di dunia tidak mampu menjawap teka-teki ini.
Apakah anda termasuk yang 2%?

Inilah teka-teki itu :
Ada 5 buah rumah yang masing-masing memiliki warna berbeza.
Setiap rumah dihuni seorang lelaki dengan bangsa yang berbeza-beza.
Setiap penghuni menyukai satu jenis minuman tertentu.
setiap mereka merokok rokok berlainan dan memelihara satu jenis haiwan tertentu.
Tidak ada satupun dari kelima orang tersebut yang minum minuman yang sama, merokok rokok yang sama dan memelihara haiwan yang sama seperti penghuni yang lain.
Soalannya: Siapakan yang memelihara IKAN?

Petunjuk:

1. Orang Inggris tinggal di dalam rumah berwarna merah.
2. Orang Sweden memelihara anjing.
3. Orang Denmark suka minum teh.
4. Rumah berwarna hijau terletak tepat disebelah kiri rumah berwarna putih.
5. Penghuni rumah berwarna hijau suka minum kopi.
6. Orang yang merokok PallMall memelihara burung.
7. Penghuni rumah yang terletak di tengah-tengah suka minum susu.
8. Penghuni rumah berwarna kuning merokok Dunhill.
9. Orang Norway tinggal dirumah pertama.
10. Orang yang merokok Marlboro tinggal disebelah orang yang memelihara kucing.
11. Orang yang memelihara kuda tinggal disebelah orang yang merokok Dunhill.
12. Orang yang merokok Winfield suka minum bir.
13. Disebelah rumah berwarna biru tinggal orang Norway.
14. Orang Jerman merokok Rothmans.
15. Orang yang merokok Marlboro berjiran dengan orang yang minum air

Wednesday, November 16, 2011

TAHNIAH KEPADA CALON UPSR

Seramai 16 orang daripada 174 calon telah mendapat 5A dalam ujian UPSR.
BAGI SEKOLAH KEBANGSAAN BANDAR TASEK MUTIARA

TAHNIAH KEPADA MURID YANG MENDAPAT KEPUTUSAN 5A
1. AINA FAHADA BINTI ABD MAJID
2. AMRIN FARIS BIN AHMAD ROSDI
3. ASMA LINA BINTI ABD HALIM
4. AZREENA FARISHA BINTI MOHD ASRI
5. DIVYASINI A/P RAJANDRAN
6. JAYSHREE A/P GOBI
7. KIRRTHANA A/P RAMACHANDRAN
8. MASTURAH BINTI MUSTAFA
9. MUHAMMAD DANIAL HAKIM BIN BISMY ZEE
10. NOR ANIS IZZATI BT NOR AFFENDI
11. NUR AIN NABILAH BINTI BAIHAQEI
12. NUR IKHMAL DANIAL B ZAKARIA
13. NURUL ATHIRAH BINTI ISMAIL
14. NURUL ATHIRAH BINTI SALMAN
15. RAJA SHILAN A/L SIVAKUMAR
16. AKMAL DANIAL BIN TUAH

TAHNIAH JUGA KEPADA MURID YANG MENDAPAT KEPUTUSAN 4A 1B
1. AIN YASMIN BT ZAIN MAZLAN  ( SAINS-B)
2. KRISHAN ARPIDANI BIN MUHAMMAD DANIAL PHILIP (PENULISAN-B)
3. NILMALDAS A/L RAVICHANDAR (SAINS-B)
4. NUR AIN FATIHAH BINTI MOHAMMAD HISHAM (SAINS-B)
5. NUR JANNAH CRUSTIA BINTI MOHD HALIL (PENULISAN-B)
6. NUR NAZATUL NAJWA BINTI KAIRIL ANUAR (SAINS-B)
7. NURUL IZZAH BINTI HAZELI (MATEMATIK-B)

GAGAL 47 ORANG

SIBUKNYA MINGGU TERAKHIR PERSEKOLAHAN


PERKHEMAHAN TAHUNAN UNIT BERUNIFORM


MAJLIS ANUGERAH KECEMERLANGAN MURID 2011


LAWATAN KUALA LUMPUR 12-14 NOV 2011

JAMUAN BADAN KEBAJIAKAN GURU DAN STAF 2011 DI SUNWAY HOTEL(15NOV2011)

PENYERAHAN RM 100.00 KEPADA SETIAP MURID (16NOV2011)








Kaji semula guru bekerja 9 jam - NGO

KUALA LUMPUR 14 Nov. - Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menyokong gesaan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) agar projek rintis sistem waktu kerja sembilan jam bagi guru di empat negeri mulai Januari ini dikaji semula.
Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof. Madya Datuk Mohd. Ali Hassan berkata, kajian itu perlu mengambil kira beban yang ditampung dan elaun tambahan kepada guru sekiranya mahu melaksanakan projek rintis itu.
"Seharusnya kerajaan mencari jalan untuk mengurangkan beban guru. Contohnya, mewujudkan kakitangan sokongan iaitu pembantu pentadbiran agar dapat membuat kerja-kerja tersebut.
"Sebelum ini pun ada kajian mengenai beban guru oleh kementerian beberapa tahun lalu, namun hasil belum dihebahkan lagi. Saya minta agar kajian tersebut didedahkan segera," katanya di sini hari ini.
Beliau mengulas laporan muka depan Utusan Malaysia kelmarin bahawa kira-kira 5,000 guru di 104 sekolah akan menjadi perintis sistem waktu kerja sembilan jam mulai Januari ini.
Presiden NUTP, Hashim Adnan berkata, pihaknya difahamkan sistem waktu kerja baru itu akan dilaksanakan di Pahang, Melaka, Johor dan Sarawak dengan tempoh percubaan selama enam bulan.
Presiden Kesatuan Kebangsaan Guru-Guru Lepasan Maktab Semenanjung Malaysia (KKGLMSM), Mohamed Che Noh pula menolak tanggapan sesetengah pihak kononnya masa kerja guru terlalu pendek iaitu setengah hari berbanding penjawat awam lain.
"Dalam konteks perguruan banyak aspek lain yang orang ramai perlu faham. Contohnya, guru mesti menyediakan rancangan pembelajaran harian dan mingguan, menanda kertas peperiksaan dan menyelia aktiviti di luar kelas.
"Jika dilaksanakan bererti masa sebenar guru akan menjadi sehingga 12 jam, bukannya sembilan, apabila dicampur dengan aktiviti sekolah yang lain. Masakan aktiviti kokurikulum diadakan pada hujung minggu. Kalau begitu maknanya guru tiada cuti," jelasnya.
Dalam pada itu, Setiausaha Agung Gagasan Pendidikan Melayu Malaysia (Gagasan), Syed Anuar Syed Mohamad meminta semua pihak memahami tugas seorang guru yang berbeza dengan pekerja pejabat.
"Sekiranya kementerian tetap melaksanakan projek rintis itu, sewajarnya guru terlibat diberi elaun khusus sesuai dengan tambahan beban yang dipikul," ujarnya.
Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom pula berkata, cadangan waktu tugas guru mengikut pejabat telah timbul sejak beberapa tahun lalu.
"Mungkin kementerian telah membuat kajian mengenai sistem ini dan seterusnya melaksanakan projek rintis agar mendapat maklum balas daripada guru dan mengkaji lebih mendalam tahap keberkesanan serta mengetahui kesesuaiannya," jelas bekas Ketua Pengarah Pelajaran itu.

Utusan Malaysia Online: 15 November 2011
 

Minda Pengarang: Cadangan kerja sembilan jam atasi beban tugas guru

CADANGAN kerajaan untuk melaksanakan program perintis sistem kerja sembilan jam bagi guru mulai Januari ini yang ditolak Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) menjadi isu terbaru yang hangat dibincangkan kelompok keguruan sekarang. Bagi kesatuan terbabit, cadangan menetapkan tempoh waktu kerja bagi guru adalah sesuatu yang tidak boleh diterima. Alasan bagi menyokong pendirian ini ialah tugas guru tidak tamat selepas waktu persekolahan. Kementerian Pelajaran pula mahu guru bersikap terbuka terhadap cadangan itu. Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong kelmarin, berkata program perintis itu hanyalah kajian awal yang membabitkan 5,000 guru di empat negeri. Sama ada ia dilaksanakan atau sebaliknya kepada keseluruhan warga perguruan belum dimuktamadkan dan bergantung kepada hasil kajian itu yang mengambil masa enam bulan. Program perintis itu seperti dijelaskan Ka Siong adalah sebahagian daripada usaha menangani isu beban tugas guru yang dikatakan semakin berat sekarang. Isu beban tugas guru ini memang sukar difahami masyarakat umum melainkan ada dalam kalangan keluarga atau rakan mereka terbabit dalam kerjaya itu. Tidak seperti kebanyakan kerjaya lain, tugas guru tidak terikat kepada waktu persekolahan. Selain terpaksa membawa kerja balik ke rumah, guru kadang kala terpaksa membuat kerja yang tidak ada kaitan dengan tugas mengajar seperti menghadiri mesyuarat sekolah, mengikuti program peringkat daerah atau peringkat negeri atau wakil pengetua atau guru besar.

Di samping itu, mereka juga terpaksa melakukan penyeliaan dan bimbingan aktiviti kokurikulum seperti persatuan, sukan dan badan beruniform. Ini tidak termasuk mengiringi pelajar menyertai program di luar sekolah yang mungkin mengambil masa beberapa jam mahupun beberapa hari. Semua ini dilakukan tanpa kemudahan bayaran lebih masa, tuntutan perbatuan yang dicatu mahupun lebihan masa yang digunakan untuk tugas rasmi diganti sebagai cuti rehat pada keesokan harinya. Namun, bagi kebanyakan guru, beban itu tidak pernah dipertikaikan kerana menyedari mereka sudah memilih kerjaya yang tanggungjawabnya menjangkaui waktu kerja. Walaupun begitu penyelesaian harus dicari bagi meringankan beban ini kerana lambat laun ia akan menjejaskan kesihatan dan kecergasan guru itu sendiri, selanjutnya memberi kesan negatif kepada murid. Apa sekali pun, kita yakin Kementerian Pelajaran akan mengambil kira kebajikan guru dalam menilai buruk baiknya penetapan waktu kerja sembilan jam ini sebelum membuat keputusan untuk melaksanakannya.

Berita Harian Online: 14 November 2011

Penyediaan penilaian prestasi guru berdasarkan penghasilan kerja

KEMENTERIAN Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada Surat Pembaca ‘Guru Yang Kecewa, Rawang’ dalam ruangan Surat Kepada Pengarang akhbar Berita Harian bertarikh 22 Oktober – Guru kecewa jadi mangsa kroni sekolah di Selangor.

Berdasarkan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2002, penilaian prestasi ke atas seseorang pegawai, termasuk guru dibuat tidak hanya berdasarkan penghasilan kerja ditunjukkan pegawai atau guru itu saja. Penilaian prestasi hendaklah dibuat dengan merangkumi beberapa faktor seperti berikut:


  • Penghasilan kerja berbanding Sasaran Kerja Tahunan (SKT) yang ditetapkan, yang memberi markah sebanyak 50 peratus. Penghasilan kerja terbabit dinilai dari segi kuantiti kerja, kualiti kerja, ketepatan masa dan keberkesanan hasil kerja. Bagaimanapun, bagi seorang guru yang mengajar di kelas dan di bilik kuliah, penghasilan kerja mereka boleh diukur dengan menggunakan Buku Rekod mengajar masing-masing sebagai SKT yang akan dijadikan asas penilaian prestasi oleh pegawai penilai mereka;

  • Kualiti peribadi yang memberi markah 25 peratus, iaitu dinilai dari segi kebolehan mengelola, disiplin, proaktif dan inovatif serta jalinan hubungan dan kerjasama yang dipamerkan oleh pegawai;

  • Pengetahuan dan kemahiran pegawai yang memberi markah 20 peratus: dan

  • Kegiatan dan sumbangan di luar tugas rasmi yang memberi markah lima peratus.
    Pengetua atau guru besar sebagai Pegawai Penilai juga bertanggungjawab menentukan penilaian prestasi dilaksanakan secara teratur, objektif, adil dan telus berdasarkan pencapaian kerja guru sepanjang tahun yang dinilai dan tidak dipengaruhi faktor peribadi dan penilaian tahun-tahun sebelumnya.

    Sehubungan itu, bagi memastikan penilaian prestasi guru dibuat adil dan telus, ketika penyediaan penilaian prestasi, pengetua atau guru besar sebagai Pegawai Penilai hendaklah berbincang dengan guru berkenaan mengenai pencapaian kerja mereka dan memaklumkan prestasi mereka secara keseluruhannya supaya guru berkenaan boleh memperbaiki prestasi kerja mereka pada masa akan datang.

    UNIT KOMUNIKASI KORPORAT KEMENTERIAN PELAJARAN



  • Berita Harian Online: 15 November 2011

    Parlimen: Waktu Pengajaran Bahasa Inggeris Ditambah - Wee

    KUALA LUMPUR, 16 Nov (Bernama) -- Kementerian Pelajaran telah menambah waktu pengajaran Bahasa Inggeris di sekolah kebangsaan (SK) dan sekolah jenis kebangsaan (SJK) bagi mempertingkatkan kemampuan pelajar dalam mata pelajaran itu, kata Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Dr Wee Ka Siong.

    Beliau berkata peruntukan waktu bahasa Inggeris bagi SK ditambah dari 240 minit kepada 330 minit seminggu, manakala bagi SJK Cina dan Tamil ditambah dari 60 minit menjadi 120 minit seminggu.

    Menjawab soalan tambahan Datuk Ab Halim Ab Rahman (PAS-Pengkalan Chepa) mengenai kaedah digunakan bagi memperkasakan bahasa Inggeris di kalangan para pelajar sekolah luar bandar pada persidangan Dewan Rakyat Rabu, Wee berkata kementerian turut menempatkan pembantu pengajar bahasa Inggeris dari luar negara di sekolah luar bandar bagi membantu mengajar dan memantapkan kemahiran berbahasa Inggeris.

    Mengenai faktor dan sebab membenarkan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, Wee berkata semua tindakan yang diambil kementerian bertujuan meningkatkan mutu pendidikan negara dengan memantapkan pengisian dan cara pengajaran bagi menjamin para pelajar mendapat pendidikan berkualiti tinggi.

    Wee berkata kementerian juga membenarkan para pelajar yang telah mengikuti pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Malaysia menggunakan bahasa itu sepenuhnya manakala pelajar yang mengikuti dalam bahasa Inggeris menggunakan bahasa itu sepenuhnya.

    "Kita tidak mahu prestasi pelajar terganggu. Jadi kita sediakan kertas soalan peperiksaan dwibahasa di mana mereka boleh memilih untuk menjawab mana-mana bahasa yang mereka selesa.

    "Jadi ini tidak boleh menjadi isu kerana kementerian sentiasa prihatin dengan pelajar dan tidak mahu membebankan mereka," katanya.

    Menjawab soalan tambahan Datuk Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas) sama ada akan berlaku percanggahan kerana pengajaran Sains dan Matematik di sekolah kembali menggunakan bahasa Inggeris sedangkan semua urusan rasmi mesti menggunakan bahasa Melayu, katanya:

    "Kita tak pernah tinggal bahasa Melayu kerana ia adalah bahasa ilmu dan komunikasi, dan dengan adanya satu pemahaman bahasa, saya harap semua orang dapat kuasai bahasa Melayu dengan baik."

    Katanya Kementerian Pelajaran sentiasa menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dengan tertubuhnya satu jawatankuasa yang dipengerusikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dengan penglibatan agensi kerajaan dan swasta.

    "PM sendiri yang pantau setiap kempen yang kita jalankan dalam usaha memartabatkan bahasa Melayu dan memastikan setiap urusan rasmi menggunakan bahasa kebangsaan, selaras dengan Artikel 152 (1) Perlembagaan, " katanya.



    -- BERNAMA


    BERNAMA: 16 November 2011

    Tuesday, November 1, 2011

    Mansuh PPSMI bukan sekelip mata


    PENAMPANG 30 Okt. - Keputusan memansuhkan kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) bukan dibuat sekelip mata tetapi sebaliknya selepas mengambil kira pelbagai faktor kelebihan dan kekurangan.
    Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan bahawa ia juga dibuat selepas meneliti secara mendalam suara 5.3 juta pelajar dan ibu bapa, hampir 500,000 guru di 10,000 buah sekolah seluruh negara dan tenaga pakar melalui rundingan meja bulat.
    Menurut beliau, segala maklum balas, kajian dan data ini diperoleh sejak PPSMI dilaksanakan di seluruh negara terutama mengenai kesan, pencapaian dan keupayaan kerajaan menyediakan tenaga guru mencukupi.
    "Ia bukan buat keputusan hanya kerana nak buat keputusan. Semuanya sudah dikaji secara mendalam, bukan dibuat secara terburu-buru.
    "Kita hormati Persatuan Ibu Bapa untuk Pendidikan Malaysia (Page) yang kononnya mendapat sokongan daripada 75,000 ibu bapa tetapi kerajaan juga mempunyai pandangan," katanya.
    Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Perhimpunan Agung Tahunan Ke-26 Parti Bersatu Sabah (PBS) di sini, hari ini.
    Hadir sama Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman dan Presiden PBS, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan.
    Beliau mengulas hasrat Page untuk menulis surat rayuan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya menarik balik pemansuhan PPSMI itu.
    Tambah Muhyiddin, negara ini adalah bebas yang bermakna mereka mempunyai hak untuk menyampaikan pandangan dan kerajaan tidak akan sesekali menghalang kumpulan itu.
    Utusan Malaysia Online: 31 Oktober 2011

    Lantikan DG41 Guru PJJ dibeku

    Sila rujuk pekeliling yang dipaparkan dalam web NUTP
    Pembekuan Pelantikan Ke Gred DG41 Bagi Guru-Guru Pendidikan Jarak Jauh (PJJ)

    atau

    http://www.nutp.org/new/ms/node/823

    BAHAN KSSR

    (NEW)
    *Elemen Merentas Kurikulum - (Kemaskini Jun 2011)
    *Panduan dan Peraturan Pentaksiran Berasaskan Sekolah
    *Surat pekeliling ikhtisas bil 11_2010
    *Pekeliling Pelaksanaan KSSR PENDIDIKAN KHAS Tahap 1
    *Surat Siaran Pelaksanaan Modul Elektif KSSR
    *Konsep KSSR

    TAHUN 2 ( NEW )
    *Panduan Guru BM Thn 2 SK
    *Panduan Guru BM Thn 2 SJK
    *Bahan Taklimat KSSR Tahun 2 - (Kemaskini Jun 2011)
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Bahasa Malaysia Tahun 2
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Bahasa Inggeris Tahun 2
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Bahasa Cina (SJKC) Tahun 2
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Bahasa Tamil (SJKT) Tahun 2
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Matematik Tahun 2
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Pend. Kesihatan Tahun 2
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Pend. Islam Tahun 2
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Pend. Moral Tahun 2
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Dunia Seni Visual Tahun 2
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Dunia Seni Muzik Tahun 2
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Dunia Sains & Teknologi Tahun 2
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Bahasa Arab Tahun 2
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Bahasa Cina (SK) Tahun 2
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Bahasa Tamil (SK) Tahun 2
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Bahasa Iban Tahun 2
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Bahasa Kadazandusun Tahun 2
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Masalah Pendengaran Tahun 2
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Masalah Penglihatan Tahun 2
    *Dokumen Standard Kurikulum dan Bahan Sokongan Kurikulum Masalah Pembelajaran Tahun 2

    TAHUN 1
    *Bahan Sokongan KSSR BM Tahun 1Bahan Sokongan KSSR BI Tahun 1
    *Bahan Sokongan KSSR BC Tahun 1 SJKC
    *Bahan Sokongan KSSR BC Tahun 1 SK
    *Bahan Sokongan KSSR BT Tahun 1 SJKT
    *Bahan Sokongan KSSR BT Tahun 1 SK
    *Bahan Sokongan KSSR BA Tahun 1
    *Bahan Sokongan KSSR Pendidikan Islam Tahun 1
    *Bahan Sokongan KSSR Matematik Tahun 1 Versi BM
    *Bahan Sokongan KSSR Matematik Tahun 1 Versi BC dan BT
    *Bahan Sokongan KSSR Pendidikan Khas - Masalah Pendengaran Tahun 1
    *Bahan Sokongan KSSR Pendidikan Khas - Masalah Penglihatan Tahun 1
    *Bahan Sokongan KSSR Pendidikan Khas - Masalah Pembelajaran Tahun 1
    *Bahan Sokongan KSSR Pendidikan Jasmani Tahun 1
    *Bahan Sokongan KSSR Sains Tahun 1
    *Bahan Sokongan KSSR Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) Tahun 1
    *Bahan Sokongan KSSR Muzik Tahun 1Bahan Sokongan KSSR Seni Visual Tahun 1
    *Lagu BM
    *Senarai Nilai-nilai Murni

    Dokumen Standard Kurikulum Pentaksiran KSSR>>TAHUN 2 ( NEW )
    *Dokumen Standard Prestasi BM Tahun 2 SK
    *Dokumen Standard Prestasi BM Tahun 2 SJK
    *Dokumen Standard Prestasi BI Tahun 1 dan Tahun 2 SK
    *Dokumen Standard Prestasi BI Tahun 1 dan Tahun 2 SJK
    *Dokumen Stardard Prestasi Bahasa Cina Tahun 1 dan Tahun 2 SK
    *Dokumen Stardard Prestasi Bahasa Cina Tahun 1 dan Tahun 2 SJK
    *Dokumen Standard Prestasi Tamil Tahun 2 SK
    *Dokumen Standard Prestasi Tamil Tahun 2 SJK
    *Dokumen Standard Prestasi Matematik Tahun 2
    *Dokumen Standard Prestasi Pendidikan Jasmani Tahun2
    *Dokumen Standard Prestasi Pendidikan Kesihatan Tahun 2
    *Dokumen Standard Prestasi Pendidikan Islam Tahun 2
    *Dokumen Standard Prestasi Pendidikan Moral Tahun 2 Ver BM
    *Dokumen Standard Prestasi Pendidikan Moral Tahun 2 Ver BC
    *Dokumen Standard Prestasi Pendidikan Moral Tahun 2 Ver Tamil
    *Dokumen Standard Prestasi Dunia Seni Visual Tahun 2
    *Dokumen Standard Prestasi Dunia Muzik Tahun 2
    *Dokumen Standard Prestasi Dunia Sains dan Teknologi Tahun 2 Ver BM
    *Dokumen Standard Prestasi Dunia Sains dan Teknologi Tahun 2 Ver BC
    *Dokumen Standard Prestasi Dunia Sains dan Teknologi Tahun 2 Ver Tamil
    *Dokumen Standard Prestasi Bahasa Arab Tahun 2

    TAHUN 1
    *Dokumen Standard Kurikulum Bahasa Malaysia Tahun 1 - SK
    *Dokumen Standard Kurikulum Bahasa Malaysia Tahun 1 - SJK
    *Dokumen Standard Kurikulum Bahasa Inggeris Tahun 1 - SK
    *Dokumen Standard Kurikulum Bahasa Inggeris Tahun 1 - SJK
    *Dokumen Standard Kurikulum Bahasa Cina Tahun 1 - SJKC
    *Dokumen Standard Kurikulum Bahasa Cina Tahun 1 - SK
    *Dokumen Standard Kurikulum Bahasa Tamil Tahun 1 - SJKT
    *Dokumen Standard Kurikulum Bahasa Tamil Tahun 1 - SK
    *Dokumen Standard Bahasa Iban Tahun 1
    *Dokumen Standard Kurikulum Bahasa Kadazandusun Tahun 1
    *Dokumen Standard Kurikulum Bahasa Arab Tahun 1 (Mei 2011)
    *Dokumen Standard Kurikulum Pendidikan Islam Tahun 1
    *Dokumen Standard Kurikulum Matematik Tahun 1 - Versi BM
    *Dokumen Standard Kurikulum Matematik Tahun 1 - Versi BC
    *Dokumen Standard Kurikulum Matematik Tahun 1 - Versi BT
    *Dokumen Standard Kurikulum Pend. Moral Tahun 1 - Versi BM
    *Dokumen Standard Kurikulum Pend. Moral Tahun 1 - Versi BC
    *Dokumen Standard Kurikulum Pend. Moral Tahun 1 - Versi BT
    *Dokumen Standard Kurikulum P. Jasmani Tahun 1 - Versi BM
    *Dokumen Standard Kurikulum P. Jasmani Tahun 1 - Versi BC
    *Dokumen Standard Kurikulum P. Jasmani Tahun 1 - Versi BT
    *Dokumen Standard Kurikulum Pend. Kesihatan Tahun 1
    *Dokumen Standard Kurikulum Dunia Sains dan Teknologi Tahun 1 - Versi BM
    *Dokumen Standard Kurikulum Muzik Tahun 1 - Versi BC *Dokumen Standard Kurikulum Muzik Tahun 1 - Versi BT *Dokumen Standard Kurikulum Pend. Seni Visual Tahun 1 - BM
    * Dokumen Standard Kurikulum Pend. Seni Visual Tahun 1 - BC
    * Dokumen Standard Kurikulum Pend. Seni Visual Tahun 1 - BT Pendidikan Khas - Masalah Pendengaran Pendidikan Khas - Masalah Penglihatan

    SATU MALAYSIA

    SATU MALAYSIA

     
    Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Enterprise Project Management